















28% KORTING
















- BMW E31: 840i / 840Ci BMW E32: 730i / 740i BMW E34: 530i / 540i BMW E38: 730i / 735i / 740i / 740iL BMW E39: 535i / 540i BMW E53: X5 4.4i / 4.6i Land Rover III [LM]: 4.4 2003-2005
- Vanos magneetventiel inzetstuk
- Ontgrendelingsblok distributieketting
- Vanos nokkenas twist insert
- Afstelgereedschap nokkenas
- Spanner voor distributieketting
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
bmw vanos m60 b30 - b40 - m62 vanos b35 - tub35 - b44 - tub44 - tub46 - blokkeerset - afstelset satra (AUTM-08480).
Het M60 en M62 VANOS blokkeergereedschap, ook wel timinggereedschap of nokkenas-blokkeergereedschap genoemd, is een essentieel hulpmiddel voor het uitvoeren van onderhoud en reparaties aan de distributie (timing) van deze BMW-motoren.
Toepasbaar voor de volgende modellen :
- BMW E31: 840i / 840Ci
- BMW E32: 730i / 740i
- BMW E34: 530i / 540i
- BMW E38: 730i / 735i / 740i / 740iL
- BMW E39: 535i / 540i
- BMW E53: X5 4.4i / 4.6i
- Land Rover III [LM]: 4.4 2003-2005
Motorcodes :
- M60B30 (30 8S 1)
- M60B40 (40 8S 1)
- M62B35 (35 8S 1)
- M62TUB35 (35 8S 2)
- M62B44 (44 8S 1)
- M62TUB44 (44 8S 2)
- M62TUB46 (46 8S 1)
Inhoud:
- Vanos magneetventiel inzetstuk - OEM 116420
- Ontgrendelingsblok distributieketting - OEM 117380
- Vanos nokkenas twist insert - OEM 116440
- Afstelgereedschap nokkenas - OEM 116450
- Afstelgereedschap nokkenas - OEM 112440
- Spanner voor distributieketting - OEM 114230
- Krukasbevestigingsdoorn OT - OEM 112300
- Bevestiging vliegwiel BDP punt E53 X5 - OEM 115180
- 2x bevestigingspen voor tweede kettingspanner - OEM 113310
m60 en m62 vanos blokkeer gereedschap
Het M60 en M62 VANOS blokkeergereedschap, ook wel timinggereedschap of nokkenas-blokkeergereedschap genoemd, is een essentieel hulpmiddel voor het uitvoeren van onderhoud en reparaties aan de distributie (timing) van deze BMW-motoren.Wat is het doel van de BMW M60 en m62 blokeer gereedschap ?
De M60- en M62-motoren zijn V8-motoren met een complexe distributieketting die de krukas met de nokkenassen verbindt. Bij het werken aan onderdelen zoals de distributieketting, de kettingspanners, of bij het vervangen van de cilinderkoppakking, is het cruciaal dat de motor perfect op tijd blijft staan.Het BMW vanos blokkeergereedschap dient twee belangrijke doelen:
Blokkeren van de Nokkenassen: Het gereedschap wordt op de achterkant van de nokkenassen gemonteerd en vergrendelt ze in de juiste positie. Dit voorkomt dat de nokkenassen ongewenst verdraaien tijdens de werkzaamheden, wat ernstige motorschade kan veroorzaken.Vastzetten van het Vliegwiel: Vaak bestaat de set ook uit een gereedschap om het vliegwiel of de krukas in een vaste positie te vergrendelen (op het bovenste dode punt).
M60 versus M62
Hoewel de M60-motor geen VANOS-systeem heeft (variabele kleptiming), is het benodigde gereedschap voor het blokkeren van de nokkenassen vergelijkbaar met dat van de M62-motor, die in latere versies wel van VANOS is voorzien. Het gereedschap is in beide gevallen essentieel om ervoor te zorgen dat de kleptiming exact correct is, wat cruciaal is voor de motorprestaties en de levensduur.Kortom, het blokkeergereedschap voor M60 en M62 is een gespecialiseerde set die monteurs in staat stelt om de motor op een veilige en nauwkeurige manier in de juiste timing te zetten en te houden, wat onmisbaar is bij werkzaamheden aan de motor.
Eigenschappen van een bmw m60 motor:
De BMW M60-motor is een van de meest iconische motoren van BMW, bekend als hun eerste V8-productiemotor sinds de jaren '60. Het werd geproduceerd van 1992 tot 1996 en staat bekend om zijn robuuste constructie en soepele vermogensafgifte.Belangrijkste Eigenschappen van de M60-motor
- Configuratie: Een V8-motor met een hoek van 90 graden.
- Constructie: De motor heeft een volledig aluminium blok en cilinderkoppen, wat een aanzienlijke gewichtsbesparing opleverde ten opzichte van motoren met een gietijzeren blok.
- Kleptrein: Voorzien van DOHC (Double Overhead Camshafts) met vier kleppen per cilinder. Dit geavanceerde ontwerp verbetert de ademhaling van de motor, wat leidt tot betere prestaties.
- Distributie: Maakt gebruik van een duurzame distributieketting, wat de noodzaak voor periodieke vervanging van een distributieriem elimineert en zorgt voor een lange levensduur.
- Twee Versies: De M60-motor was verkrijgbaar in twee hoofduitvoeringen:
- M60B30: Een 3.0-liter variant die ongeveer 218 pk produceert.
- M60B40: Een 4.0-liter variant met een vermogen van 286 pk, bekend om zijn indrukwekkende koppel.
Nikasil versus Alusil
Een van de meest besproken kenmerken van de M60-motor is het materiaal van de cilinderwanden.- Nikasil: De eerste M60-motoren (tot eind 1995) hadden cilinders met een Nikasil-coating. In regio's waar de brandstof een hoog zwavelgehalte had (vooral in de VS en het Verenigd Koninkrijk), kon dit de coating aantasten, wat leidde tot compressieverlies.
- Alusil: Als reactie hierop schakelde BMW over op Alusil-gecoate cilinders (vanaf 1996), die veel beter bestand zijn tegen zwavel. Deze motoren zijn zeer betrouwbaar.
Toepassingen van de m60 bmw motor:
De M60-motor werd gebruikt in verschillende populaire BMW-modellen, waaronder:- BMW E34 5-serie: 530i en 540i
- BMW E32 7-serie: 730i en 740i
- BMW E38 7-serie: 730i en 740i
Eigenschappen van een bmw m62
De BMW M62-motor is de directe opvolger van de M60 en werd geproduceerd van 1996 tot 2005. Hoewel hij de basis deelt met zijn voorganger, is de M62 een belangrijke evolutie met een aantal cruciale verbeteringen, waaronder de introductie van VANOS.
Belangrijkste Eigenschappen van de M62-motor
Configuratie: Net als de M60 is de M62 een V8-motor met een hoek van 90 graden.Constructie: Hij behoudt de volledig aluminium constructie (blok en koppen). Een belangrijk verschil is dat de M62 vanaf het begin gebruikmaakte van Alusil cilinderwanden, wat het zwavelgevoelige Nikasil-probleem van de vroege M60's oploste.
Kleptrein: De M62-motor heeft DOHC (Double Overhead Camshafts) en vier kleppen per cilinder. De latere versies kregen het VANOS-systeem.
VANOS (Variabele Nokkenastiming): Dit is de grootste technologische vooruitgang.
Functie: VANOS past de timing van de nokkenassen aan, afhankelijk van het toerental en de belasting.
Voordelen: Dit zorgt voor een betere vermogens- en koppelcurve over het hele toerentalbereik, evenals een lager brandstofverbruik en minder uitstoot.
Modelaanduiding: Motoren met VANOS worden aangeduid met "TU" (Technical Update), zoals de M62TUB44.
Twee Hoofdversies van de bmw M62 motor:
De M62-motor was verkrijgbaar in verschillende cilinderinhouden:- M62B35: Een 3.5-liter variant.
- M62B44: Een 4.4-liter variant die bekend staat om zijn kracht.
Toepassingen van de bmw motor m62:
De M62-motor is te vinden in een breed scala aan BMW-modellen, waaronder:- BMW E39 5-serie: 535i en 540i.
- BMW E38 7-serie: 735i en 740i.
- BMW E53 X5: 4.4i.
Bekende aandachtspunten van een bmw m62 motor:
Hoewel de M62 een zeer capabele motor is, zijn er een paar bekende aandachtspunten die belangrijk zijn voor onderhoud:- VANOS-revisie: De afdichtingen in de VANOS-units kunnen na verloop van tijd slijten, wat leidt tot een ratelend geluid en verminderde prestaties. Dit kan worden opgelost met een revisiekit.
- Distributiekettinggeleiders: De kunststof geleiders van de distributieketting kunnen na 150.000 tot 200.000 km bros worden en breken, wat kan leiden tot ernstige motorschade. Regelmatige inspectie is cruciaal.
- Kunststof koelsysteemonderdelen: Veel onderdelen, zoals het thermostaathuis en de radiateur, zijn van kunststof en kunnen na vele jaren kwetsbaar worden voor lekkages.
Review toevoegen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen